Czy moje urządzenie jest uszkodzone?

Czasami urządzenie nie działa zgodnie z oczekiwaniami. Wiele problemów możesz jednak rozwiązać samodzielnie. Dzięki temu nie trzeba wysyłać urządzenia do naprawy, a to oszczędza Twój czas!

Poniżej przedstawiamy najczęściej spotykane problemy i ich rozwiązania. Kliknij na problem, aby przeczytać wyjaśnienie.


Najczęstsze problemy

  • Moje urządzenie (już) się nie włącza

    Zarówno, gdy telefon jest nowy, jak i gdy masz go już od jakiegoś czasu, może się zdarzyć, że nagle nie chce się włączyć. Może to mieć kilka przyczyn, dlatego zanim niepotrzebnie wyślesz telefon do naprawy, spróbuj wykonać poniższe czynności.

    • Wymienna bateria: Masz nowe urządzenie, ale nie możesz go włączyć? Jeśli posiadasz urządzenie z wyjmowaną baterią, możliwe, że wokół baterii nadal znajduje się folia ochronna. Znajduje się ona między punktami styku akumulatora i urządzenia. W takim przypadku należy zdjąć tylną obudowę urządzenia i wyjąć baterię. Usuń folię i ponownie włóż baterię do urządzenia. Następnie ponownie włącz telefon.

    • Rozładowana bateria: Ta odpowiedź może wydawać się oczywista, ale zdarza się, że telefon był przez długi czas nieładowany, przez co rozpoczęcie ładowania potrwa nieco dłużej. Umieść telefon w ładowarce na co najmniej godzinę i dopiero wtedy sprawdź, czy się włączy.

    • Wadliwa ładowarka: Jeśli telefon nie chce się ładować, przyczyną może być ładowarka. Wypróbuj swoją ładowarkę z innym telefonem oraz inną ładowarkę ze swoim telefonem. Nie zapomnij wymienić zarówno wtyczki, jak i kabla, ponieważ może to być również problem z tylko jednym z tych elementów. Dzięki temu sprawdzisz, czy problem dotyczy telefonu, czy ładowarki.

    • Zabrudzenia w porcie ładowania: Jeśli telefon jest używany przez dłuższy czas, w porcie ładowania może gromadzić się kurz. Sprawia to, że telefon przestaje się ładować. Można spróbować usunąć pył samodzielnie, używając specjalnej pipety wydmuchującej powietrze, lub spróbować wydmuchać pył samodzielnie. Jeśli to nie zadziała, odwiedź pobliski sklep z telefonami. Jego pracownicy często z łatwością pomogą Ci usunąć kurz.

  • Urządzenie nie ładuje się

    Jeśli telefon natychmiast nie rozpoczyna ładowania, być może bateria była rozładowana od dłuższego czasu. W takim przypadku telefon będzie potrzebował nieco więcej czasu na rozpoczęcie ładowania. Umieść telefon w ładowarce na co najmniej godzinę i po tym czasie ponownie sprawdź, czy się włącza.

    • Wadliwa ładowarka: Jeśli telefon nie chce się ładować, przyczyną może być ładowarka. Wypróbuj swoją ładowarkę z innym telefonem oraz inną ładowarkę ze swoim telefonem. Nie zapomnij wymienić zarówno wtyczki, jak i kabla, ponieważ może to być również problem z tylko jednym z tych elementów. Dzięki temu sprawdzisz, czy problem dotyczy telefonu, czy ładowarki.

    • Zabrudzenia w porcie ładowania: Jeśli telefon jest używany przez dłuższy czas, w porcie ładowania może gromadzić się kurz. Sprawia to, że telefon przestaje się ładować. Można spróbować usunąć pył samodzielnie, używając specjalnej pipety wydmuchującej powietrze, lub spróbować wydmuchać pył samodzielnie. Jeśli to nie zadziała, odwiedź pobliski sklep z telefonami. Jego pracownicy często z łatwością pomogą Ci usunąć kurz.

  • Moja bateria szybko się rozładowuje

    Jeśli masz swój telefon dłużej, może się zdarzyć, że zacznie rozładowywać się on szybciej niż na początku. Także jeśli telefon jest zupełnie nowy, bateria może rozładowywać się szybciej, niż można by oczekiwać. Krótki czas pracy baterii może wynikać z różnych przyczyn. Oto kilka wskazówek:

    • Zaktualizuj oprogramowanie: przy każdej aktualizacji oprogramowania programiści starają się lepiej rozdzielać energię zużywaną przez telefon. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że po aktualizacji oprogramowania czas pracy na baterii znów się wydłuży. (Android, iOS)

    • Regularnie restartuj telefon: Restartuj telefon co tydzień. Dzięki temu niepotrzebne aplikacje nie będą zużywać baterii, a drobne błędy w pamięci nie będą wpływać na czas pracy baterii.

    • Wyłącz niepotrzebne funkcje i aplikacje: Bluetooth, Wifi i GPS to funkcje telefonu, które nie są potrzebne przez cały dzień, ale zużywają dużo energii. Dlatego zawsze należy je wyłączać, gdy nie są używane. Sprawdź także ustawienia baterii w telefonie. Znajdziesz tam informacje, ile baterii zużywają poszczególne aplikacje.
  • Mój telefon działa wolno

    Po pewnym czasie telefon reaguje nieco wolniej niż wtedy, gdy był nowy. Oto kilka wskazówek, które sprawią, że telefon będzie reagował nieco szybciej:

    • Uaktualnij swoje oprogramowanie: Każda aktualizacja oprogramowania ma na celu usprawnienie współpracy sprzętu z oprogramowaniem telefonu. Istnieje więc szansa, że po aktualizacji oprogramowania telefon będzie działał szybciej. (Android, iOS)

    • Zresetuj telefon: Po przywróceniu ustawień fabrycznych telefon wróci do ustawień producenta i prawdopodobnie będzie działać tak, jak wcześniej. Wszystkie błędy zostaną usunięte, a nadmiar plików nie będzie już spowalniać urządzenia. (Android, iOS)

    • Usuń niepotrzebną zawartość z telefonu: Pliki przechowywane zarówno w przestrzeni dyskowej, jak i w pamięci podręcznej mogą powodować zapełnienie telefonu, a tym samym spowolnienie jego działania. Opróżnianie pamięci podręcznej co jakiś czas i kontrolowanie części pamięci zajmowanej przez pliki może temu zapobiec.
  • Moje urządzenie nie jest ustawione w moim języku

    Może się zdarzyć, że przy pierwszym uruchomieniu urządzenia język użytkownika nie jest domyślny. Większość telefonów umożliwia zmianę języka od razu po uruchomieniu. Jeśli tak nie jest, często wystarczy włożyć kartę SIM. Wyłącz telefon, włóż kartę SIM w wybranym języku i uruchom ponownie telefon. Po tym kroku powinna pojawić się opcja ustawienia telefonu w tym języku.

  • Moje urządzenie ma blokadę simlock

    Gomibo oferuje tylko odblokowane urządzenia. Jeśli zamówiłeś swój telefon przez Gomibo, jest on zawsze odblokowany. Być może z kartą SIM dzieje się coś innego. Aby znaleźć rozwiązanie problemu, zapoznaj się z zamieszczonym poniżej rozwiązaniem problemu "Mój telefon nie rozpoznaje karty SIM".

    Czy używasz pozaeuropejskiej karty SIM?
    Niektóre telefony są wyposażone w blokadę regionalną, co oznacza, że telefon wyprodukowany z myślą o rynku europejskim nie może być sprzedawany w Ameryce. W Gomibo sprzedajemy tylko telefony europejskie. Jeśli używasz karty SIM spoza Europy, może się zdarzyć, że nie będzie ona działać z powodu blokady regionu.

    Blokada regionu wygasa w wielu urządzeniach po nawiązaniu połączenia przez 5 minut przy użyciu europejskiej karty SIM. Aby to zrobić, możesz spróbować anulować blokadę regionalną, korzystając z europejskiej karty SIM znajomego lub członka rodziny, wykonując za jej pomocą połączenie z Twojego telefonu. Można również kupić europejską kartę prepaid i za jej pomocą wykonać 5-minutowe połączenie. Uwaga: Blokada regionu nie zawsze może być wyłączona. Dlatego zawsze zalecamy używanie europejskiej karty SIM.

  • Moje urządzenie nie rozpoznaje karty SIM

    Jeśli po włożeniu karty SIM telefon nie prosi o podanie kodu PIN, prawdopodobnie Twoja karta SIM nie jest odczytywana. Po pierwsze, warto wiedzieć, czy problem dotyczy karty SIM czy telefonu. W tym celu należy przeprowadzić test krzyżowy karty SIM:

    1. Włóż własną kartę SIM do innego telefonu i sprawdź, czy działa;
    2. Włóż inną kartę SIM do swojego telefonu i sprawdź, czy działa;

    Jeśli karta SIM nie działa także w innym telefonie, problem leży po stronie karty SIM. Jeśli telefon nie działa z inną kartą SIM, problem dotyczy telefonu.

    Czy używasz przyciętej karty SIM? Niektóre urządzenia są bardzo wrażliwe na kształt karty SIM i nie działają prawidłowo, jeśli karta jest nieco krzywo przycięta. Spróbuj sprawdzić, czy w telefonie działa oryginalna karta SIM typu micro lub nano. Dla pewności spróbuj przyciętej karty SIM w innym urządzeniu. W ten sposób dowiesz się, czy problem dotyczy karty SIM, czy urządzenia.

    Czy w momencie wkładania karty SIM telefon był włączony? W takim razie uruchom ponownie urządzenie. Czy telefon nadal nie działa? W takim przypadku urządzenie może być uszkodzone. Chętnie pomożemy Ci rozwiązać ten problem. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na naszej stronie Gwarancji i napraw.

  • Moje urządzenie nie ma zasięgu

    Problem może leżeć zarówno po stronie telefonu, jak i karty SIM. Najpierw spróbuj dowiedzieć się, który element jest wadliwy.

    1. Włóż ponownie kartę SIM do telefonu i uruchom go. Upewnij się, że wpisany kod PIN jest prawidłowy i sprawdź, czy masz zasięg.
    2. Nadal nie masz zasięgu? Umieść kartę SIM w innym telefonie. Jeśli masz teraz zasięg, może to być problem z telefonem. Aby to wykluczyć, wykonaj pozostałe kroki instrukcji.
    3. Włóż do urządzenia inną kartę SIM, np. od znajomego lub członka rodziny. Sprawdź, czy teraz masz zasięg. Jeśli tak, problem leży po stronie karty SIM lub zasięgu operatora. Możesz ubiegać się o nową kartę SIM za pośrednictwem operatora.
    4. Nie masz zasięgu po włożeniu innej karty SIM? W takim razie problem prawdopodobnie leży po stronie Twojego urządzenia. Najpierw spróbuj zresetować telefon, czasem problem rozwiązuje się samoistnie.

    Czy powyższe wskazówki nie pomagają na Twój problem? Pomożemy Ci go rozwiązać. Zajrzyj na naszą stronę Gwarancje i naprawy.

  • Moje urządzenie nie łączy się z mobilnym Internetem

    Nie masz połączenia z Internetem? Może to być spowodowane niektórymi ustawieniami w Twoim telefonie. W takim przypadku spróbuj ręcznie zmienić ustawienia APN.

  • Mój ekran nie reaguje na dotyk

    Jeśli twój ekran nie reaguje na dotyk, przyczyną może być włączona funkcja TalkBack, która zmienia sposób obsługi telefonu. Wyłącz funkcję TalkBack, a ekran powinien znów działać.

  • Mój ekran ma czerwoną poświatę

    Jeśli ekran urządzenia nagle stanie się bardziej czerwony niż zwykle, może to oznaczać, że włączony jest tryb nocny.

    • W przypadku urządzeń z systemem Android można to sprawdzić, przesuwając dwukrotnie palcem z góry na dół. Spowoduje to otwarcie ustawień, w których można sprawdzić, czy tryb nocny jest włączony. Możesz tam od razu wyyłączyć tę funkcję.
    • W przypadku telefonów iPhone można to sprawdzić, przesuwając palcem od dołu do góry. Spowoduje to otwarcie panelu sterowania. Przytrzymaj suwak jasności przez dłuższy czas (lub naciśnij go mocno za pomocą funkcji 3D Touch) i sprawdź, czy włączone są funkcje True Tone i Night Shift. Wyłącz obie funkcje, naciskając znajdujący się przy nich przycisk.

    Twój problem nie został rozwiązany?
    Może to być również problem związany z ustawieniami ekranu. Jeśli masz telefon z ekranem AMOLED, Super AMOLED lub OLED, przyczyną mogą być ustawienia ekranu. W większości telefonów można je otworzyć wybierając opcję "Ustawienia" i "Ekran". Jeśli w tym miejscu znajduje się opcja "Kalibracja ekranu", można dostosować kolory ekranu, na przykład za pomocą suwaka.

  • Mój wyświetlacz ma "martwe" lub migające piksele

    Czy jeden z pikseli na ekranie jest zabarwiony inaczej niż pozostałe lub czy miga na biało podczas połączeń? W większości przypadków jest to czujnik zbliżeniowy. Czujnik zbliżeniowy to czujnik, który "widzi", czy użytkownik rozmawia przez telefon i trzyma telefon przy uchu. Ekran jest wtedy automatycznie wyłączany, aby nie doszło do przypadkowego rozłączenia po dotknięciu ekranu uchem.

    W przypadku urządzeń z dużym notchem lub szerokimi ramkami czujnik zbliżeniowy jest często wbudowany w notch lub ramkę. Gdy wyświetlacz wypełnia cały front, jest on zazwyczaj wbudowany w sam wyświetlacz.

  • Moje urządzenie działa wolno, często się zawiesza lub nagle ma krótką żywotność baterii

    Jeśli często korzystasz z urządzenia, pamięć masowa powoli zapełnia się aplikacjami, plikami i procesami. Może to powodować spowolnienie działania telefonu, częstsze zawieszenia lub skrócenie czasu pracy baterii.

    • Usuń pliki: Spróbuj usunąć z telefonu takie pliki jak aplikacje, zdjęcia, filmy i muzykę. Spowoduje to zmniejszenie ilości używanej pamięci RAM i zwiększenie dostępnej przestrzeni dyskowej w urządzeniu. Ma to pozytywny wpływ na szybkość działania i żywotność baterii.
    • Zresetuj urządzenie: Jeśli chcesz zacząć wszystko z czystą kartą, zresetuj swoje urządzenie. Spowoduje to zresetowanie telefonu do stanu, w jakim znajdował się on po wyjściu z fabryki. Przywrócenie ustawień fabrycznych spowoduje usunięcie wszystkich plików znajdujących się w telefonie. Dlatego najpierw wykonaj kopię zapasową plików, które chcesz zachować! Przywróć telefon do ustawień fabrycznych, przechodząc do opcji "Kopia zapasowa i reset" w ustawieniach. Wybierz opcję "Przywróć ustawienia fabryczne". Po wykonaniu tych czynności telefon będzie znowu całkowicie pusty, a problemy najprawdopodobniej zostaną rozwiązane.
  • Moje słuchawki nie wydają żadnego dźwięku

    Jeśli masz wkładki douszne, takie jak Apple AirPods, brud może dostać się do wnętrza wkładek. Gdy wkładki douszne nagle tracą dźwięk, przyczyną jest zazwyczaj nagromadzony brud. Dzieje się tak, jeśli nie są czyszczone, dlatego ważne jest, aby czyścić je regularnie. Na stronie Apple można przeczytać, jak czyścić słuchawki AirPods. Zastosuj te wskazówki również w przypadku innych wkładek dousznych.